Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Haslev Privatskoles skærmpolitik

På Haslev Privatskole er det vigtigt for os, at vi er sammen, når vi er sammen. Vi ønsker, at vores hverdag er bygget på fællesskab, nærvær og faglig fordybelse blandt både elever, medarbejdere og forældre.

 

Mobilpolitik

  • 0. - 2. klasse: Mobiltelefon og eller Smartwatches slukkes og bliver i elevens taske hele skoledagen
  • 3. - 9. årgang: Mobilen slukkes og afleveres ved skolestart i mobilkuffert/-skab. Mobiltelefonen udleveres igen ved skoledagens afslutning, hvor den igen kan benyttes
  • Medbringes Smartwatches skal disse være på flytilstand.
  • Mobilkufferterne administreres af skolens medarbejdere og låses inde i lokale
  • Mobiltelefoner kan anvendes i aktiviteter og undervisning efter underviserens anvisning

Undtagelser

  • Elever med dysleksi kan efter aftale med underviseren benytte sin mobiltelefon med adgang til de tekniske hjælpemidler i undervisningen
  • Elever med diabetes der har behov for at tilgå app på mobil i forbindelse med måling af blodsukker har deres mobiltelefon på sig hele skoledagen
  • Ved ture ud af huset og lejrskoler indgås der aftale med underviseren for brug af mobiltelefoner

 

Brug af skærme i didaktiske og pædagogiske sammenhænge

For at undgå og forhindre digital distraktion har skolen indført en internetspærring via firewall, der blokerer for spil, sociale medier, shopping og streaming på skolens elevnet.

At begrænse elevernes private brug af skærme og digitale distraktioner i skoledagen står ikke i modsætning til elevernes digitale dannelse. Tværtimod kan arbejdet med at begrænse skærmbrugen ses som en del af den digitale dannelse, som også handler om, hvilken betydning skærme og skærmens indhold har for elevernes læring, trivsel, fællesskab mv. Det kan træne eleverne i at lægge telefonen fra sig, når de indgår i sociale sammenhænge eller skal fordybe sig.

Tablets og computere lægges væk, når de ikke bruges i undervisningen, og de er lukket ved undervisningens start og afslutning.

Det er vigtigt for os, at elevernes mødes med en varieret undervisning, som giver mulighed for at engagere sig i det faglige stof på forskellige måder, og motiverer dem til at lære.  Derfor tilstræber vi også, at der er en fornuftig balance mellem digital og analogbaseret læring.

Indskolingen

I indskolingen bruger lærerne digital enhed i form af projektor, hvor undervisningen visualiseres på den fælles tavle og kan bruges som gennemgang og forklaring af det faglige stof. Klasserne har adgang til at låne Ipads og computere som i læringsøjemed kan benyttes til repetitionsøvelser og værksteder. Digitale læringsplatforme kan benyttes ved undervisningsdifferentiering.

Mellemtrin

På mellemtrinnet skal eleven medbringe egen computer fra 4. kl., hvor eleven tager et “pc-kørekort”. Computeren bruges i læringsøjemed til: indhentning af inspiration, informationssøgning/research, fremlæggelser, læringsspil, tests, læsning og interaktive opgaver mm.

Computeren er kun fremme når den skal anvendes og slukkes og lægges væk, når den ikke bruges.

Udskolingen

I udskolingen stilles der faglige krav til beherskelsen af digitale læringsmidler og -hjælpemidler i forbindelse med afgangsprøverne.

Alle skriftlige afgangsprøver er digitale, hvilket forudsætter at eleverne i udskolingen gennem undervisningen bliver fortrolige med deres computer og de systemer, som der benyttes i forbindelse med prøveafviklingen.

 

Haslev Privatskole læner sig op af Sundhedsstyrelsens anbefalinger i forhold til brug af skærme.

Download trafikpolitikken

Hvis du ønsker at se eller downloade vores trafikpolitik, kan du gøre det her. I pdf-filen får du også oplyst tidsfrister på de forskellige indsatser.

Billede af piger der leger i legehus i SFO'en

SFO

Har dit barn brug for pasning udenfor de skemalagte timer i skolen? Så har vi en SFO, med trygge rammer.

Billede af elever der leger og råber venligt til hinanden

Trivsel

En skolegang i trivsel er vigtigt for dit barn, vi arbejder hele tiden på at forbedre den.