Matematik i 1. klasse
Der bygges videre på den generelle talforståelse og inddrages nye elementer, som bl.a. Mål, vægt og klokken.
Du kan orientere dig i læseplanerne for dansk på 1. årgang på denne side.
I løbet af 1. klasse er målet, at alle får knækket læsekoden og bliver grebet af læselyst, men også af skriveglæde! Dette vil ske ved at LÆSE meget samt SKRIVE mange små historier, da vi mener, at læsning og skrivning tilsammen fremmer en god læseudvikling.
Det er vigtigt at alle elever er inde i en positiv udvikling. Vi vil have fokus på elever, der stagnerer og til disse elever aktivt have tilknyttet skolens Specialecenter.
I 1. klasse vil der det første halve år blive lagt stor vægt på fælles undervisning i læsning og skrivning og få indarbejdet gode arbejdsvaner. I løbet af det næste halve år vil der blive lagt vægt på at øge læsehastigheden med overvejende individuel læsning.
Litteratur
God enkel basis litteratur:
Elsebeth Otzen: ”Bag om raketterne”
Ingvar Lundberg: ”Det gode læseforløb”
Ingvar Lundberg: ”Det gode skriveforløb”
Marianne Gjelstrup m.fl.: ”Hvordan lærer mine elever at stave?”
Jørgen Frost: ”Principper for god læseundervisning”
Fremme udviklingen af elevernes tekstforståelse.
Kunne tage ordet efter tur. Opøve gode fortællevaner. Kunne sætte ord på tanker og følelser.
Indøve oplæsningsflow.
Børnebøger i forskellige genrer samt teksttyper.
Kunne stå op foran en mindre forsamling.
Være bevidst om kroppen som udtryksmiddel.
Fremme en litteraturforståelse gennem oplevelse, samtale, meddigtning og fortolkning. Øge ordforrådet.
Læsemål efter 1.kl.:
Læse ca. 10 sider om dagen/ 3.600-4.000 sider om året.
Tilegne sig læsestrategier både hvad angår afkodning samt læseforståelse.
Den første læsning.
Individuelle frilæsningsbøger.
www.dingoweb.dk
www.dansklandskabet.dk
Læseudvikling:
Lundbergs læseudviklings-skema.
OS 64
Læseevaluering:
Opnå god læserutine.
Individuelle frilæsningsbøger.
Læsekort.
Læs og forstå opgaver.
Kende sit læseniveau og finde egnede bøger.
Foretage lixtest ved årets slutning.
Har kendskab til enkle genrer og teksttyper.
Eventyrbøger.
Faglig læsning.
Læse ukendte, lette og alderssvarende tekster uden hjælp. Bruge forskellige elementære læsestrategier.
Læse med forståelse og genfortælle handlingen i en tekst.
Bogorm og boganmeldelser.
Skrivemål efter 1. kl.:
I gang med fase 2: Skriv løs.
Blive bevidst om enkle genretræk.
Kunne skrive berettende med en begyndelse og en slutning samt passende overskrift/ titel.
Kende til handlingsbroen.
Fastholde løse tanker.
Opnå større sikkerhed i det skriftlige udtryk.
Anvende lydrette og huppige ord hensigtsmæssigt.
Skrive små og store bogstaver med korrekt form og skrivevej.
Den første læsning:
Skriveforlæg med billeder.
Evt. Tegne-/skrivehæfte
Fremme skrivelysten.
Læseevaluering:
Indøve de 120 paratord som ordbilleder.
Staveord som quiz og byt, hentediktat, hoppetæppe, banko, ludo…</br />Udgangspunkt i børnenes egne historier.
Kan anvende enkle staveregler til ikke-lydrette ord.
Læringsstile.
”Skriv og stav i 1.kl.” af Grete Wimann Borregaard
Arbejde med 3 forskellige ord-klasser:
Vide at sproget er bygget op af ord, der kan kategoriseres i forskellige ordklasser.
Kendskab til disse ordklassers særpræg og kendetegn.
Grammatikrytteren.
Den første læsning:
Læringsstils materialer
CL
Få en simpel forståelse for sammenhængen mellem arbejde og løn, samt kendskab til at prisfastsætte varer.
- Kunne skrive enkle fiktive tekster med børnestavning.
- Lytte med forståelse til oplæsning og fortælling og genfortælle indholdet.
- Samarbejde i arbejdsgrupper.
- Stimulere fantasi og kreativitet.
”Ole og koglefolket” af Poul Dyrhauge
- Opnå en begyndende forståelse for karakteristika for eventyrgenren.
- Være bevidst om kroppen som udtryksmiddel med en dramatisk forståelse.
- Kunne læse tekster op med god artikulation.
- Skrive enkle fiktive tekster
- Give udtryk for fantasi, følelse og erfaringer.
Forskellige eventyrer til højtlæsning, læseteater, frysebilleder.
Skiveforlæg til at skrive små eventyrer.
Daglig samtale med eleverne.
Være i stand til at fremlægge, fortælle og dramatisere.
Være bevidst om kroppen som udtryksmiddel med en dramatisk forståelse.
Kunne læse tekster op med god artikulation.
Teater-manuskript.
Hos os lægger vi stor vægt på at vores elever får styrket deres faglighed gennem tidssvarende og underholdende læringsmetoder. Ønsker du at vide mere, så er vi gerne behjælpelige med at besvare eventuelle spørgsmål vedrørende undervisningen eller det enkelte klassestrins læseplan.
Der bygges videre på den generelle talforståelse og inddrages nye elementer, som bl.a. Mål, vægt og klokken.
På Haslev Privatskole har vi undervisning i mange forskellige almene, praktiske, musikalske og kreative fag.