Matematik i 3. klasse
Der introduceres bl.a. division, koordinatsystemer, sansynlighed og statistik på det tredje klassetrin.
Du kan orientere dig i læseplanerne for dansk på 3. årgang på denne side.
Lix 22-31
Lytte aktivt.
Læse ukendte, lette og alderssvarende tekster uden hjælp – både fag- og skønlitteratur.
Udtrykke forståelse af tekster.
Gengive tekster i dramatisk form
Kende enkle sproglige virkemidler.
Kende forskellen mellem fiktion og ikke-fiktion
Udtrykke sig i enkle produktioner med billeder, lyd og tekst, samt i dramatisk form.
Være opmærksom på sprogets poetiske funktion bl.a. rim og remser.
Kende enkle sproglige virkemidler.
Kende forskellen mellem fiktion og ikke-fiktion
Udtrykke sig i enkle produktioner med billeder, lyd og tekst, samt i dramatisk form
Frilæsningsbøger, som eleverne læser i hjemme , 20 min hver dag.
Fandango, som er lidt svær, og som eleverne kun får ganske lidt lektier i. Bruges ellers som højtlæsningsbog i klassen.
Evt. niveaudelte læsehold, hvor vi læser i vores gamle læsebogssystemer.
-www.dansklandskabet
Læsetest:
-Nov. OS 120
-Maj SL 60
-Lix-test af eleverne
Læse ukendte, lette og alderssvarende tekster uden hjælp.
Bruge forskellige elementære læsestrategier.
Læse med forståelse og genfortælle handlingen i en tekst.
Frilæsningsbøger i forhold til den enkelte elevs læseniveau.
www.dansklandskabet
-Bog-anmeldelser
-Forståelses-opgaver
Skrive enkle tekster om egne oplevelser samt skrive ud fra fantasi, billeder og læste tekster.
Skrive i enkle fiktive genre som historie og eventyr.
Skrive kronologisk.
Skrive på computer.
Være opmærksom på sprogets poetiske funktion bl.a. rim og remser.
Kende enkle sproglige virkemidler.
Kende forskellen mellem fiktion og ikke-fiktion
-Fandango-arbejdsbøger
-Skrive stile
www.dansklandskabet
Retteark til stile og skriftlige opgaver. (Fandango)
www.dansklandskabet
Dele ordene op i stavelser, prikke vokaler.
Stumme bogstaver
Dobbeltkonsonanter
Korte og lange vokaler
Slå op i Miniordbogen
Kunne stave nogenlunde korrekt i egne tekster
Skrive på computer
Skrive store og små bogstaver i håndskrift
-Stav selv 3
-Diktater
-www.dansklandskabet
-Miniordbogen
-Maj St-3
-Rette diktater
Gennemgang af opgaver med staveregler
www.dansklandskabet
-cooperative learning
Kende sproget er opbygget af ord og sætninger, og kende forskellige ordklasser.
-Dus med dansk
-Månedsopgaven (grammatikrytteren)
-Fandango, arbejdsbogen
-Ordklasser: Navneord, udsagnsord, tillægsord, egennavne, forholdsord, samt bøjninger.
-latinske betegnelser
-Kommareglerne: Men-reglen, der/som-reglen og opremsnings-reglen.
-www.dansklandskabet
Måneds-opgaven, som bliver lavet selvstændigt hjemme.
www.dklandskabet
UEA-tema 1.-6-kl, Få en simpel forståelse for sammenhængen mellem arbejde og løn, samt kendskab til at prisfastsætte varer.
Være med til at opbygge en Miniby
Læse ukendte, lette og alderssvarende tekster uden hjælp.
Bruge forskellige elementære læsestrategier.
Læse med forståelse og genfortælle handlingen i en tekst.
Få kendskab til det norske og svenske tale- og skriftsprog
Skrive sammenbundet, letlæselig grundskrift
Få kendskab til filmanalyse, samt enkle filmiske virkemidler
Vi laver vores egen ”Gummitarzan”- bog
Læse ukendte og alderssvarende fagtekster uden hjælp.
Bruge elementære læsestrategier.
Læse med forståelse.
Søge relevante informationer på nettet, og biblioteket.
- Lære at slå op i en ordbog.
-Miniby
-bogslugeruge ca.2 uger
-juletema hele skolen
-sommerfestugen hele Skolen
-Norsk og svensk (Okej og kul)
-www.dansklandskabet
-håndskrivning, sammenhængende skrift
-skolen i biografen
-skriv en bog
-miniprojekt
-ordbogstræning
Snak med eleverne
Bogorm, bog-barometer, træer.
-eleverne fremlægger i klassen, samt konstruktiv kritik
-eleverne fremlægger i klassen, samt konstruktiv kritik
Miniordbøgerne, samt tilhørende ordbogshæfter af Julie og Anne-Mette
Læse et forfatterskab, få kendskab til forfatterens værker og baggrund.
-Ole Lund Kirkegaard (Gummitarzan)
Samt tilhørende film
Plancher Cooperative learning, quiz og byt
Vi skal høre om:
-personkarakteristik
-miljø og tid
-komposition
-Virkemidler
-fortællere og synsvinkler
-tema
-intertekstualitet
Fandango læse- og arbejdsbog
Vi gør brug af virkemidlerne, når vi efterfølgende skriver historier eller stile.
Hos os lægger vi stor vægt på at vores elever får styrket deres faglighed gennem tidssvarende og underholdende læringsmetoder. Ønsker du at vide mere, så er vi gerne behjælpelige med at besvare eventuelle spørgsmål vedrørende undervisningen eller det enkelte klassestrins læseplan.
Der introduceres bl.a. division, koordinatsystemer, sansynlighed og statistik på det tredje klassetrin.
På Haslev Privatskole har vi undervisning i mange forskellige almene, praktiske, musikalske og kreative fag.