Dansk i 7.-9. klasse
Introduktion til tekstanalyse på flere niveauer, samt tilknytning til litterære perioder.
Du kan orientere dig i læseplanerne for matematik på 9. årgang på denne side.
9-4 Tegning
Sigma (gl.) s. 92-108
9-4 Tegning
9-4 Tegning
9-5 Økonomi
Infa: Økonomi
Sigma (gl.) s. 6-13
9-2 Rumfangsformler
matematikbogen.dk
Sigma (gl.) s. 18-24
Infa: Geometri
Sigma (gl.) s. 60-73
9-7 Ligninger og funktioner
9-8 Stykvise funktioner
Infa: Tal og algebra
www.edu.esh.dk/elearning/DVGmat/funktioner.htm
Sigma (gl.) s. 33-35
Sigma (gl.) s. 30-32
9-3 Statistik
Infa: Chancelære
Sigma (gl.) s. 127-141
9-6 Reduktion og ligninger
www.edu.esh.dk/elearning/DVGmat/funktioner.htm
matematikbogen.dk
www.edu.esh.dk/elearning/DVGmat/funktioner.htm
Infa: Chancelære
matematikbogen.dk
Infa: Økonomi
www.edu.esh.dk/elearning/DVGmat/rumligefigurer.htm
9-9 Sandsynlighed
Infa: Chancelære
Sigma (gl.) s. 112-123
matematikbogen.dk
Sigma (gl.) s. 14-23 + s. 136-144
9-1 Regne (brøker)
9-10 Bevisførelse
sysform.dk
sysform.dk
Undervisningen bygger videre på de erfaringer eleverne har. Der arbejdes med praktiske problemstillinger, anvendt matematik og med at give faglige begrundelser.
Eleverne skal udvise stor selvstændighed og kunne fordybe sig i faglige emner. De skal i arbejdet med praktiske matematiske problemstillinger kunne veksle mellem praksis og teori.
Tallene anvendes i beskrivelsen af den praktiske virkelighed og til at belyse praktiske og teoretiske problemstillinger. Talområdet udvides til at omfatte de reelle tal. Der arbejdes med at eleverne udvikler større talforståelse, herunder tallenes egenskaber og samspillet mellem regningsarterne. Som middel til at løse praktiske og teoretiske problemer arbejdes med variabler, formler, funktioner og ligninger samt grafiske afbildninger.
Delmål:
Eleverne skal have viden, kunne fortolke og selv konstruere og fremstille geometriske tegninger, herunder isometri- og perspektivtegning. Sammenligning, beregning og vurdering af egenskaber ved de geometriske figurer indgår.
Delmål:
Eleverne skal kunne behandle problemstillinger tilknyttet samfundsmæssige forhold, herunder økonomi, teknologi og miljø. De skal kunne fremskaffe, vurdere og præsentere data og information bl.a. ved hjælp af tabeller og grafer. De skal kunne benytte databaser og regneark. Sandsynlighedsbegrebet indgår også i behandlingen af forskellige problemstillinger.
Delmål:
Hos os lægger vi stor vægt på at vores elever får styrket deres faglighed gennem tidssvarende og underholdende læringsmetoder. Ønsker du at vide mere, så er vi gerne behjælpelige med at besvare eventuelle spørgsmål vedrørende undervisningen eller det enkelte klassestrins læseplan.
Introduktion til tekstanalyse på flere niveauer, samt tilknytning til litterære perioder.
På Haslev Privatskole har vi undervisning i mange forskellige almene, praktiske, musikalske og kreative fag.