Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Det gør vi


Forudsætningen for god udvikling og læring er for os trivsel, tryghed og omtanke.

 

For os er det ensbetydende med, at vi har respekt for hinanden. På grund af og på trods af forskelligheder. I virkeligheden er det forskelligheder, der gør samvær og fællesskab til noget helt særligt.

Med respekten for forskelligheder følger også ansvaret for, at alle trives. Vi er rummelige – men ikke overfor generende adfærd, der går ud over andres trivsel og tryghed.

Lejrskoler, venskabsdage, samarbejde på tværs af skolen er bare nogle de fællesnævnere, der sikrer god trivsel og relations dannelse hos os.

Den relation elev og lærer knytter over tid, tager afsæt i skolens værdi- og regelsæt. Det bliver et forhold der er bærende for god og blivende læring.

I vores SFO er pædagogerne fast tilknyttet en klasse fra 0.- 2. Det sikrer kontinuitet og danner bro mellem skole og SFO.
De forskellige kompetencer, der er i henholdsvis skole og SFO, kommer godt i spil i dette samarbejde.

Vi har blik for det enkelte barn og vi følger barnets udvikling i tæt dialog med forældrene. Vi kalder det et tæt, forpligtende og gensidigt velfungerende forældresamarbejde.

Læs om vores forventninger til samarbejdet her.

 

Bæredygtige fællesskaber gennem trivselsfremmende kulturaktiviteter

På Haslev Privatskole ved vi, at bæredygtige fællesskaber både er udviklende og trivselsfremmende.

Undervisning i kulturelle udtryksformer og værdier handler både om kultur forstået som æstetiske oplevelser, processer og aktiviteter og om kultur forstået som dannelse og relationer mellem mennesker. Det handler om kultur for børn, kultur med børn og kultur af børn. 

Målsætningen er at skabe bæredygtige fællesskaber gennem kulturaktiviteter. 

Forskning viser, at arbejdet med kulturelle udtryksformer og værdier kan understøtte elevers kognitive, personlige og sociale udvikling. Elever skal have mulighed for at opleve kunst og kultur for selv at være skabende. Det giver dem mulighed for kropslige, sanselige og kognitive erfaringer, der understøtter både læring og dannelse.

I skoleåret 2024/25 sættes tre nye tiltag igang:

Skolekor for 2. årgang i skoletiden

Sang støtter barnets vej ind i sproget, sociale kompetencer, og oplevelsen af at høre til og være uundværlig i fællesskabet - alt det der skaber livfuldhed, begejstring og mod. Undervisningen i skolekor taler til elevens nysgerrighed og idérighed,- det understøtter, udvikler og balancerer sanser, kropslighed og vejrtrækning, såvel som fantasi og forestillingsevne. Vi ønsker med den særlige tilrettelagte skolekorsundervisning at støtte op om, at eleverne udtrykker sig kreativt og spil-levende: Frø, der slår rødder og vokser med det ind i livet. Det at synge i skolekor er i sig selv en oplevelse og en glæde, der bidrager til at styrke indlæringsevne, øget trivsel, og selvværd.

Bigband i børnehøjde for 5. årgang i skoletiden

Årgangen undervises i et blæseinstrument. Tovholder på projektet er en af skolens musiklærere samt to lærere fra Faxe Musikskole. Det er vigtigt, at der er mulighed for at øve sig, så derfor har eleverne deres instrument med hjem (trombone, trompet, klarinet eller saxofon). Instrumentet skal med i skole til hver undervisningsgang. Der er løbende åbne døre, og der afholdes mini-koncerter.

Juniorkor for 3. - 5. årgang udenfor skoletiden

Udenfor skoletiden tilbydes undervisning i juniorkor. Her arbejdes med flerstemmighed, koreografi og performance med fokus på sangteknik og vejrtrækning, der understøtter og udvikler børnenes musikalske udtryk. Der synges sange på dansk og på engelsk.

Der afholdes mini-koncerter i løbet af året.

Trivselsleg

Mange børn finder selv ud af, hvad de vil lege og med hvem de vil lege i deres pauser, men der er også mange børn, der trives godt med mere styrede aktiviteter. Derfor er der Trivselsleg på Haslev Privatskole.

Formål:

  • At skabe nye relationer mellem eleverne i indskoling og mellemtrin.  
  • Trivselsleg bliver fanebærere for det gode frikvarter og udviser engagement 
  • Yde omsorg over for skolens yngste elever.  
  • Mere liv i skolegården- både fysisk og socialt. 
  • Bedre trivsel blandt eleverne både på egen årgang og på tværs af skolens årgange. 
  • Øget sundhed og læring hos eleverne. 

Trivselsleg består af i alt 16 elever fra 5. og 6. årgang, som melder sig til det. Eleverne gennemfører planlagte fælleslege sammen med de elever i Indskolingen, som har lyst til at deltage. Trivselslegegruppen kommer forberedt hver gang. 

Der er som udgangspunkt to-tre legepatrulje a` tre-fire elever fra 6. årgang. En gruppe laver planlagt aktivitet med de elever, som ønsker dette. Den anden gruppe er opsøgende rundt på legepladsen og deltager i mere spontant opståede lege og aktiviteter. 

Trivselsleg er som udgangspunkt udenfor, men ved dårligt vejr kan legepatruljen arrangere indendørs aktiviteter. 

Trivselslegegruppen kommer i Indskolingen to gange om ugen i det lille frikvarter. 

Uddannelse

De tilmeldte elever fra 5. og 6. årgang gennemfører en lokalt tilrettelagt uddannelse i “Trivselsleg”.  

Eleverne undervises i: 

  • at kunne tilrettelægge aktiviteter 
  • en anerkendende tilgang til andre elever 
  • mange forskellige lege 
  • vedligehold af udstyr 
  • Konflikt håndtering 

 

Elevrådet

Elevrådet på Haslev Privatskole er en aktiv og vigtig del af skolens fællesskab. Her får eleverne mulighed for at påvirke deres egen skolegang og skabe en skole, hvor alle trives.

Gennem elevrådet kan eleverne komme med ideer, forslag og løsninger på udfordringer, der er vigtige for dem. Elevrådet arbejder tæt sammen med skolens ledelse og lærere for at sikre, at elevernes stemmer bliver hørt og taget alvorligt.

Elevrådet er en dynamisk platform, hvor elevernes demokratiske dannelse og sociale ansvar styrkes, og hvor vi sammen skaber en skole, vi alle kan være stolte af. 

Elevrådet afholder i alt 8 møder i løbet af skoleåret, hvor mødet styres af roterende roller for sekretær og ordstyrer. Elevrådsformand og næstformand deltager i 1-2 bestyrelsesmøder om året samt deltager i morgensamlinger for klasserne, hvor der orienteres om deres arbejde. 

Elevrådet består af 2 repræsentanter fra 4. - 9. kl. 

 

DET VIL VI

Hvad er det vi arbejder for hver dag?

Elever der griner sammen på Haslev Privatskole

Mobbefri skole

På Haslev Privatskole sikrer vores antimobbepolitik dit barn en god, tryg og inkluderende skolegang - hver dag.

Billede af skoleleder Gitte Kehl sammen med glade elever

Gittes princip om ordentlighed

Ordentlighed er nerven og rygraden for vores kultur på Haslev Privatskole.
Princippet om ordentlighed skal derfor også gennemsyre vores hverdag i alt vi gør.